Wegański przewodnik po Białymstoku

Pomyślałam sobie, że stworzenie takiego przewodnika może ułatwić życie. Pamiętam jak rok temu po powrocie do Białegostoku nie miałam pojęcia gdzie mogę zjeść posiłek wegański czy wypić kawę na mleku roślinnym. Dodatkowo okazało się wtedy, że jedyna knajpka wege o jakiej wiedziałam już nie istniała. Dzisiaj już wiem, że w mieście nie nastawionym na wegan czy wegetarian trzeba po prostu pytać i wiedzieć, że knajpki czasem nie uwzględniają w menu istotnych dla nas rzeczy (np. informacji o mleku roślinnym i sorbetach mimo że takie oferują). Nie zostawiam wam tu tylko namiarów na wege miejscówki, ale postanowiłam napisać kilka słów od siebie na temat każdego miejsca.
 TU ZJESZ:
 Bella Vita, Rynek Kościuszki 22
źródło zdjęcia: menubezglutenu.pl
Wegańska pizza z grillowanymi warzywami
To dwupiętrowy lokal, na dole jest kawiarnio-lodziarnia, na górze włoska restauracja. Możemy tutaj zamówić kawę na mleku sojowym (w menu nie ma ani słowa o mleku roślinnym), koktajl, sorbet (wszystkie sorbety są wegańskie poza jagodowym). Tylko na górze możemy zamówić coś do jedzenia, co według mnie i moich znajomych jest słabym rozwiązaniem. Jest kilka opcji wegańskich m.in. pizza i warzywa z borowikami, to drugie zdecydowanie odradzam (!). Pizza jest na wegańskim spodzie i spokojnie zrobią ją bez sera. Można też zamówić pizzę bezglutenową droższą o 8 zł. Pizzę jadłam dwa razy i różniła się trochę od siebie (raz ciasto było całkiem niezłe z niewielką ilością sosu pomidorowego, za drugim razem przesuszone ciasto z dużą ilością sosu, trochę zbyt tłustego). Co do samego miejsca, chyba mogę się wypowiedzieć, bo bywam tu często. Wystrój na dole nie jest zbyt przyjemny (plastikowe krzesła, lampy są zbyt nisko), za to na górze jest znacznie lepiej i jest mniej ludzi. O obsłudze niestety nie mam dobrego zdania. Są mili, ale nie mają pojęcia co serwują. Rozumiem, że składu pizzy nie muszą znać (gdy o to zapytałam usłyszałam "nie wiem, nie piekę jej" i był brak jakichkolwiek chęci zapytania kucharza), ale tak samo był brak wiedzy na temat rodzajów lodów (a mają ich ogromną ilość). Na koniec cierpka wisienka na torcie czyli rachunek, na który można czekać w nieskończoność (nie ma opcji by sami sobie o was przypomnieli). Mimo tych minusów często tu bywam, w końcu kawa jest niezła. ;)

Flowfood, ul. Malmeda 11/13
źródło zdjęcia: kardise.blogspot.com/2014/09/coffedise-flow-food.html
 Wegański i bezglutenowy lokal, o którym już pisałam tutaj. Od czasu tamtego postu w FF bywam sporadycznie, jeśli już to idę tylko na kawę lub szejk, jedzenie wolę zjeść w innych miejscach.
29/08/2015: Od jakiegoś czasu zauważyłam poprawę jeśli chodzi o jakość dań w Flow.

Pierogarnia Smak i Tradycja, ul. Waszyngtona 32 lok.U06
źródło zdjęcia: www.facebook.com/pages/Pierogarnia-Smak-i-Tradycja/126671470754567?fref=photo
 Niewielki wybór jeśli chodzi o wegański farsz, jest więcej opcji wegetariańskich, same pierogi były nijakie. Jadłam tam raz i raczej szybko tego nie powtórzę.

Baristacja - Kawiarnio Piekarnia, ul. Sienkiewicza 7
źródło zdjęcia: wspolpracownia.pl/wp-content/uploads/2013/09/IMG_5992.jpg

Oferują mleko sojowe i ryżowe do kawy i owsianek, soki świeżo wyciskane, bywają dania wegańskie i desery (nigdy nie wiadomo kiedy, trzeba pytać lub śledzić Baristację na facebooku). Jak już serwują wegańskie dania to są dobre. Pierogi z kaszą jaglaną jadłam u nich dwa razy, za pierwszym razem były bez smaku, ale za drugim razem były już świetne (idealne przyprawione). Z kolei ciasta są warte ceny i w dodatku serwują spore porcje. W Baristacji bywałabym częściej gdyby nie to, że miejsca jest mało i niezbyt nadaje się na kilkugodzinne pogaduchy ze względu na to, że stolik jest obok stolika (jest ciasno i mniej komfortowo). Wielki plus jeszcze za to, że można przyjść ze zwierzakiem.

Lokalna Bistro, ul. Ekologiczna 16 lok. 1
źródło zdjęcia: bialystok.gazeta.pl
Od Poniedziałku do Piątku jest codziennie inne danie wege wraz z zupą, prawie zawsze wegańskie. W weekend ich nie ma, za to jest falafel, jest droższy niż w barach, kosztuje 18 zł, ale jest podany zupełnie inaczej - z buraczkami i dwoma warzywnymi puree. Kawa na mleku roślinnym także jest dostępna.
29/08/2015: Menu jest zmieniane co jakiś czas. Obecnie w weekend nie ma falafela, za to są dwa dania z seitanem.

Defne turecki kebab, Rynek Kościuszki 30
źródło zdjęcia: https://www.facebook.com/pages/Defne-turecki-kebab/388410664560635?fref=photo
Dostępny jest falafel w tortilli, picie lub bułce, trzeba uważać na sos i brać tylko ketchup jeśli chcemy mieć wegańskie danie. Co do jakości falafeli bywa różnie, kilka razy był świetny, ale ostatnim razem rozpadał się tak jak nie powinien i był mniej smaczny (jakby był wielokrotnie podgrzewany).

Roxy Burgers, Rynek Kościuszki 20
źródło zdjęcia: bialystok.gazeta.pl
Jest jedna opcja z wege burgerem.

Elvis Burger, Białówny 9 lok.7, Boh. Monte Cassino 8
źródło: bialystok.gazeta.pl
 Jeszcze jedno miejsce z burgerami i opcją wegańską.

TU KUPISZ:
Auchan - tofu Polsoja (180 g), parówki, kiełbaski i wege wędliny
Biedronka - mleko sojowe w 3 smakach Golden Soya
Rossmann - mleko roślinne i zdrowa żywność 
Carrefour - tofu Solid Foods, śmietanki roślinne (Valsoia) i mleka roślinne (m.in. Alpro)
Piotr i Paweł (galeria Alfa) - jogurty roślinne Joya, mleka roślinne (w granicach 10-14 zł np. Joya)

Vegetarius,  ul. Grochowa 2/1 lok. nr 6
zdrowa żywność, tu kupiłam nasiona chia, jest także tofu, parówki i wędliny wege (w wyższych cenach niż w hipermarketach), bywa margaryna Alsan (ostatnio jest z jej dostępnością problem ze względu na miesięczny termin przydatności do spożycia)

Be Natural, ul. Grochowa 11/2
wegańskie kosmetyki, chemia, wege jedzenie (np. sery Violife, jogurty roślinne Joya), obsługa jest bardzo miła, jeśli czegoś chwilowo nie ma sprowadzą to na życzenie ;)

Bio Eco (bioeco.pl)
wegańskie kosmetyki, odbiór osobisty ul. Ks. Abp. E. Kisiela 5

Eco Kraina (www.ecokraina.pl)
obecnie tylko sklep internetowy z odbiorem w Białymstoku, kiedyś mieli sklep stacjonarny i wtedy bardzo polubiłam ten sklep za dostęp do wegańskich kosmetyków ;)

Zdrowy kiełek,ul. Św. Rocha 14a lok. 12
sklep zielarski ze zdrową żywnością

Sklep zielarsko-medyczny Rossa Canna, Al. Piłsudskiego 16/56
zioła, naturalne kosmetyki (np. oleje, hydrolaty), kosmetyki Sylveco

"Żywokost" Sklep Zielarsko-Medyczny ul. Antoniuk Fabryczny 55 lok.15
 głównie zioła i naturalne kosmetyki (np. oleje)

Sklep zielarsko-kosmetyczny "ENERGY"
ul. Legionowa 9/1 lok.149

Apteka Izyda, ul. Armii Krajowej 1C
wegańska witamina B12 (Solgar)


Znacie jeszcze inne miejsca, które warto tutaj dodać? Macie inne zdanie na temat któregoś z lokali? Piszcie śmiało. ;)

Udostępnij ten post

26 komentarzy :

  1. Super, piękne miejsca i jakie jedzenie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Całkiem niezłego vegan burgera można zjeść w Elvisie na Białówny (: w którym miejscu w PiP stoją te jogurty roślinne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O właśnie, to w dwóch miejscach są wege burgery. Jogurty są w lodówkach obok normalnych jogurtów i bywają niekoniecznie obok siebie (w jednym miejscu naturalne, w innym truskawkowe, a dużo dalej shaki), czasem ciężko je znaleźć no i ostatnio z dostępnością też bywa różnie.

      Usuń
    2. tak mi się jeszcze przypomniało, kupujesz wit D gdzieś w Bstoku?

      Usuń
    3. Wegańskiej witaminy D niestety nigdzie w Białym nie widziałam. Zamawiam przez internet.

      Usuń
    4. Bella vita - jeśli chodzi o chorych na celiakię lub uczulonych na gluten - nie polecam. Jako że jest to jedyna w mieście knajpka gdzie można dostać bezglutenowe lody postanowiłam spróbować. Zamówiłam lody bezglutenowe w wafelku bezglutenowym. Pani która mnie obsługiwała nie usłyszała że lody mają być w wafelku bezglutenowym i podała w zwykłym. Po zwróceniu szanownej Pani uwagi, ku mojemu zaskoczeniu gałkę lodów którą nałożyła do wafelka glutenowego z powrotem wyrzuciła do pojemnika (łącznie z okruchami z wafelka) - tak wiec w niby bezglutenowych lodach znalazł sie gluten. Łączenie w lokalu produktów glutenowych z bezglutenowymi moim zdaniem nie ma żadnego sesnu.

      Usuń
  3. u mnie niestety żadnych śladów takich miejsc, ale na szczęście ulubiony sklep z wegańskim jedzeniem jest :) chętnie bym się wybrała kiedyś do Białegostoku... zresztą chętnie to bym zwiedziła wszystkie zakątki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zapraszam, podobno jest tu bardzo ładnie, ja się w tym temacie nie wypowiadam, bo zupełnie nie jestem obiektywna. ;)

      Usuń
  4. Fajny przewodnik:) Mieszkam tu tyle lat i okazuje się, że niewiele wiem:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety Elvis koło dworca PKS oferuje burgera wegańskiego tylko z nazwy. Kotlet jest przyrządzany na blasze, z której uprzednio chaotycznie zeskrobywane są za pomocą szpachelki mięsne resztki. Smalec i skwarki przecież nie są wege.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie miałam o tym pojęcia, dzięki za info. Ciekawa jestem czy w drugiej lokalizacji jest podobnie...

      Usuń
    2. Nie lubię patrzeć innym na ręce, ale kwestia wegańskiego składu jedzenia jest dla mnie ważna. Oczywiście pieniądze zostały zwrócone bezproblemowo. Nie wiem jak wygląda przygotowanie burgerów w drugim Elvisie. Trzeba pytać przed zamawianiem. Raczej nikt nie zatroszczy się o ,,czystość" dań tak jak my sami.

      Usuń
  6. Propsy za bloga, niedawno wrócilem na podlasie i jestem zaskoczony na plus że zaczyna sie powoli coś dziać w wegańskim temacie. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzięki za bloga i wszystkie poszerzające moją wiedzę informacje - daaawno nie przeszukiwalem internetów pod tym kątem. Mam za parę dni weganskiego gościa w B, sam nie jestem jeszcze na tym "etapie"... Ale sympatyzuję :) co do lokali - co z Nożem Widelcem i Spółdzielnią na Skłodowskiej? Nie byłem jeszcze, a wyglądają obiecująco.. Na Rynku widziałem zaś czekoladę na gorąco bez glutenu i na soi w Wedlu, no i zupy w Akcencie (oraz w Italii przy Filharmonii). Pan w Be Natural naprawdę ok, zapamiętuje klientów i ich żywieniowe dziwactwa ;) a co do Biedronki - nie tylko sojowe.. jako wierny fan i czytacz składów dodam, że: wloskie zupy kremy (z krótkim terminem, same warzywa i ew strąki, jeśli zabielane to soją), bulion warzywny (w butelce), guacamole, hummus, czekolady, galaretki (w czekoladzie i bez), chipsy (bez serwatki nie tylko solone), włoski sorbet z owoców leśnych, a nawet ostatnio żele pod prysznic original source. Jest też bezglutenowy makaron w paru opcjach, bez gmo, z certyfikatami, taniej o jakieś 3 złote względem hipermarketów i jakaś dychę względem bioekosklepów. Szukajcie a znajdziecie. Pozdro serdeczne i SMACZNEGO :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za komentarz. :) O Nożu Widelcu nie słyszałam, trzeba popytać i sprawdzić, widzę że zdarzają im się dania wege, ale nie jestem pewna czy bywają wegańskie. W Spółdzielni nie zauważyłam jakichkolwiek akcentów vegan, za to na plus jest to, że są zawsze chętni na różne akcje wegańskie w ich lokalu, ostatnio były świetne warsztaty witariańskie. Zup w knajpach nie wege nie jem i nie polecam, bo nie mam zaufania na czym są gotowane. Jest jeszcze Kaffka Bistro, gdzie można zamówić kawę na mleku sojowym, bywają wegańskie pasztety i obiecali wprowadzenie więcej wegańskich rzeczy. Pan w Be Natural też jest wg mnie super, choć do dziś nie zamówił mi czekoladowego szamponu choć obiecywał. :D Biedronka pewnie, że jest super zaopatrzona, w Lidlu też bywa sporo wegańskich rzeczy. Nie wypisywałam tego wszystkiego, bez problemu można takie informacje znaleźć. Skupiłam się na takich podstawowych wegańskich rzeczach, jakich można szukać w mniejszym mieście czyli właśnie tofu czy względnie tanie mleko roślinne.

      Usuń
  8. Zapraszamy też do nas www.bio-kiosk.pl
    Sklep internetowy - dostawa do domu na terenie miasta lub odbiór osobisty w mieście (po uzgodnieniu)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zapraszamy również do nas na www.eko-minimarket.pl
    Sklep internetowy z produktami zdrowymi oraz ekologicznymi z odbiorem osobistym na Al. 1000-lecia Państwa Polskiego 6, lok. 211

    OdpowiedzUsuń
  10. Ogromne podziękowania z ten post :)
    Do tej pory stołowałam się tylko we Flow Food (nie mogę jeść glutenu), wcześniej kiedy byłam tego nieświadoma trafiłam na burgera w Elvisie i ostatnio w kryzysach jadam w Hokus Pokus. Byłam w BellaVicie na lodach, ale nie wiedziałam, że mają taką opcję pizzy (chociaż na pizzę bez vegan sera zawsze mi szkoda pieniędzy, bo wiem że zrobię sobie smaczniejszą zazwyczaj, no i bez porównania tańszą, a lubię zamawiać coś, czego sama sobie raczej nie zrobię).

    Dodałabym też do listy Zielony Gar (ówczesny A Nóż Widelec), bo mają tam zarówno wegetariańskie jak i wegańskie opcje. Jeszcze raz ogromne dzięki ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za komentarz. Cieszę się, że post się przydał. :)
      Dawno nie aktualizowałam tego postu. Zielony Gar faktycznie wymiata. Szkoda tylko, że mają tak mało dań wegańskich, ale jakościowo nie jadłam nic lepszego w Białymstoku. :)

      Usuń
  11. Polecam 4 pory roku (ul.Warszawska) - wegańska pizza z serem, pierogi z kapustą i grzybami oraz wegański zestaw lunchowy. Lokal Qchnia (ul.Kołłątaja) oferuje taką samą pizze i pierogi. A wszystko pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dawno nie aktualizowałam postu i jak tak dalej pójdzie będzie wypadało napisać część drugą. ;-) 4 pory roku znam. Pizza wymiata. Tylko z tego co słyszałam stosowali (stosują?) najniższej jakości mąkę. Moi znajomi po tej pizzy czuli się strasznie ociężali i nie była to kwestia przejedzenia. Nie wiem czy nadal stosują taką mąkę, ale nawet jeśli mają ode mnie gratulacje za pierwszą pizzę z wegańskimi zastępnikami w Białymstoku. ;)

      Usuń
  12. Niestety, ja się ich pizzą zatrułam :(

    OdpowiedzUsuń
  13. Lokalna bistro: dawno nie trafiłam na tak paskudne jedzenie. Wszystko przesolone, w niby wegańskiej zupie mnóstwo śmietany. Nie polecam. Syf.

    OdpowiedzUsuń
  14. Białystok ? :) Witam :) Ja jestem tylko wegetarianką ale to mi bardzo dużo da, dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Dzięki za to podsumowanie, często jadam na "mieście " na ogół Flow food lub Lokalna. A pro po Lokalnej, to z tego co się orientuję lunch nie zawsze jest wegański, chociaż zupę mają zazwyczaj w wersji wegańskiej. Najlepiej pytać kelnerke. Nawet jesli lunch nie był wegański bez trudu w karcie znalazłem coś dla siebie, lub pytałem co w wersji wegańskiej mogą przygotować. Mają pyszne jaglanej kotleciki, które smakiem przypominają falafela. Polecam

    OdpowiedzUsuń
  16. polecam burgery w Głodnym Wilku, z założenia są wegetariańskie, ale bez problemu dostałam je w wersji wegańskiej :)

    OdpowiedzUsuń

Zielone Love © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka