Jak przejść na weganizm? + setny post

Setny post i niecałe dwa lata bloga (miną w marcu). Dziękuję, że jesteście! :) Do tego trochę ponad dwa lata weganizmu. Dzisiaj zamiast przepisu postanowiłam wrzucić serię pytań, które często słyszałam odkąd zostałam weganką. Może akurat ktoś z tego kiedyś skorzysta. (;



Na czym polega weganizm?
Polega na wykluczeniu produktów pochodzenia zwierzęcego - mięsa, ryb, nabiału (w tym jajek i mleka), miodu. Wyklucza się wszystkie produkty zawierające laktozę, żelatynę i inne odzwierzęce substancje (np. koszenilę - E120). Dodatkowo wyklucza się produkty ze skórą, wełną, kosmetyki np. z woskiem, jedwabiem i testowane na zwierzętach.

Jak sprawdzić czy dany produkt jest wegański?
Trzeba czytać składy produktów. Pomocny może być blog wegańskie pyszności (produkty z wegańskim składem, z zaznaczeniem gdzie można to kupić). Nowości jeśli chodzi np. o wegańskie słodycze dostępne w sklepach warto śledzić na facebooku chcemy więcej wegańskich produktów.

Jakie produkty mogą być niewegańskie - margaryna, makaron, czekolada...?
Margaryny dostępne w sklepach są niewegańskie, mają dodatek wit. D3 pochodzenia zwierzęcego. Makarony w większości są wegańskie, trzeba sprawdzać skład i nie sięgać po jajeczny makaron. Czekolada gorzka jest wegańska, choć i tak dobrze jest sprawdzać skład czy nie ma serwatki lub innej niewegańskiej substancji. Do tego owocowe galaretki w proszku są w zdecydowanej większości niewegańskie (z żelatyną).

Czym zastąpić masło?
Wegańską margaryną (np. Alsan), roślinnym smalczykiem (w sklepach Smakowita Pajda), rozgniecionym awokado, olejem lub mniej tłustym smarowidłem (np. hummusem).


Chcę przejść na weganizm, tylko będzie mi brakować sera i jajek. Czy są jakieś zastępniki?
Są sery wegańskie np. Violife, Veganline, Polsoja, dostępne w sklepach internetowych lub w wybranych sklepach stacjonarnych. Jeśli chodzi o jajka, można kupić czarną sól imitującą smak jajka i zrobić pastę bezjajeczną, tofucznicę lub wegańskie jajka faszerowane.

Jak zastąpić jajko w kotletach, wypiekach itd.?
W kotletach najlepiej sprawdza się zmielone siemię lniane zmieszane z odrobiną gorącej wody, można także dodać płatki owsiane zalane wrzątkiem. Jeśli chodzi o wypieki to polecam rozgniecionego banana i mus jabłkowy. Po więcej odsyłam do tej tabeli.

Czy weganie powinni brać suplementy? W jakiej ilości i gdzie kupić te suplementy?
Tak, B12 i w okresie jesienno-zimowym witaminę D.
Witamina B12: Ile należy suplementować możecie zobaczyć tutaj. Ja przyjmuję 100 mcg codziennie i według mnie jest to minimalna dawka. Witaminę B12 można kupić w niektórych aptekach (firma Solgar, lista aptek) lub internetowo (Sweet Piggy, Vegekoszyk).
Witamina D: W okresie październik-marzec zalecana jest suplementacja 400 IU dziennie dla dzieci i młodzieży oraz 800-1000 IU dla osób dorosłych (źródło). Witaminę D można kupić internetowo w tych samych sklepach co B12 (tylko nie w aptece).

A co z wapniem?
Dzienne spożycie wapnia powinno wynosić 700 do 1000 mg. Nie jest konieczna suplementacja, zamiast tego można jeść produkty bogate w wapń (mak, sezam, tahini, brokuły, mleko roślinne wzbogacone w wapń). Polecam artykuł na ten temat od Vegan Workout i tabelę, gdzie znajdziecie produkty bogate w wapń.

Gdzie mogę kupić wegańskie produkty (np. mleko roślinne, margarynę) ?
Mleko roślinne można dostać w Biedronce (w wersji naturalnej, waniliowej i czekoladowej, 4,99 za litr), w Rossmannie (mleko owsiane, ryżowe, sojowe za 6,99), w Lidlu (sojowe i ryżowe bez cukru), a także droższe mleko roślinne np. Alpro w Carrefourze czy w Piotrze i Pawle. Margarynę wegańską (np. Alsan) można kupić w sklepach stacjonarnych ze zdrową żywnością (warto pytać, ze względu na krótkie terminy ważności bywają sprowadzane w małej ilości) lub w sklepach internetowych (Vegekoszyk, Evergreen). Dodatkowo jogurty roślinne są dostępne w Piotrze i Pawle (jogurty Joya) oraz w E. Leclerc (nie w każdym!).

Gdzie szukać przepisów na wegańskie dania?
Puszka, vegespot - zbiór przepisów z vege blogów ciągle aktualizowany, spis wegańskich blogów z akcji "Weganizm. Spróbujesz?".

Jakie kosmetyki są nie testowane na zwierzętach?  Gdzie ich szukać?
Jeśli chodzi o firmy testujące i nie testujące na zwierzętach polecam listę Marty z bloga Kocie Uszy. Kosmetyki nie testowane można kupić stacjonarnie lub internetowo. O kosmetykach nie testowanych pisałam w tym poście, a o kosmetykach wolnych od okrucieństwa dostępnych w Rossmannie pisałam tutaj.

Co z koncernami? Czy jeśli dany produkt ma skład wegański, a należy do koncernu testującego na zwierzętach to jako weganin mogę go kupić?
To już kwestia indywidualna, część wegan kupuje takie produkty, inni nie, o tym już pisałam na blogu.

W moim mieście nie ma wegańskiego lokalu. Co mogę zrobić jeśli chcę zjeść coś wegańskiego na mieście lub napić się kawy na mleku roślinnym?
W moim mieście też tak niedawno było. Najlepiej pytać, czasem kawiarnie posiadają w ofercie mleko roślinne choć nie ma tego w karcie. Dobrze też pytać nie tylko o mleko roślinne, ale podawać przykład, że chodzi nam o mleko sojowe (mi się zdarzyło, że ktoś nie wiedział czym jest mleko roślinne, ale już miał w ofercie mleko sojowe). Jeśli chodzi o dania, to także warto pytać, pytać i jeszcze raz pytać (w taki sposób znalazłam wegańską pizzę), a do tego upewniać się na czym nasze danie będzie smażone.

Jadę za granicę. Gdzie mogę zjeść, jak znaleźć tam sklepy ze zdrową żywnością?
Polecam stronę happycow.

Jeśli są tu jakieś błędy lub są jeszcze jakieś pytania warte dodania, piszcie.

Udostępnij ten post

14 komentarzy :

  1. Gratulację zarówno tak wspaniałej rocznicy bloga jak i weganizmu :* Zostań z nami jak najdłużej, bo masz na prawdę fajne pomysły ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super! GRATULUJĘ JEDNEGO I DRUGIEGO SUKCESU :) Powiedz mi proszę, byłaś najpierw wegetarianką czy od razu przeszłaś na weganizm? Ja nigdy nie chciałam jeść mięsa i długo potrafiłam nie jeść, nawet miesiącami ale "czystą", prawdziwą wegetarianką jestem prawie trzy miesiące. Jestem zdrowa, wreszcie szczęśliwa i niczego mi nie brakuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! :)
      Najpierw odstawiłam mięso (oprócz ryb), odstawienie ryb zajęło mi lata, a jak już je odstawiłam, to bardzo szybko po tym przeszłam na weganizm. Żałuję, że tak późno się na to zdecydowałam, ale chyba każdy tak ma. ;) Tutaj trochę o tym pisałam: http://zielonelove.blogspot.com/2014/06/jak-zostaam-weganka.html

      Usuń
  3. gratuluję! i oby tak dalej :)
    przydatne informacje, szczególnie donośnie witamin i wapnia ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo starannie to opracowałaś, myślę, że wielu z nas skorzysta z Twojej wiedzy, nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają. Długiego i owocnego blogowania Ci życzę :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. No i jeszcze warto dodać, że wszelkie leki czy suplementy w aptekach w kapsułkach też nie są wegańskie ze względu na żelatynę, ale to takie tylko didaskalium ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie, a jak nawet leki nie są w kapsułkach to bywa jeszcze dodawana laktoza, na to też warto zwracać uwagę. ;)

      Usuń
  6. Ciekawy tekst. Myślę, że wiele osób z niego skorzysta. Do pieczywa (jeśli ktoś potrzebuje tłuszczu na kanapkach) polecam po prostu dobrej jakość oleje, np. lniany (znakomite źródło kwasów omega-3), dyniowy, z lnianki itd. (po przetestowaniu niezliczonych olejów, zakochałam się w olejach z zielonego nurtu). Jeśli chodzi o mleka - rzeczywiście można kupować, ale jeśli komuś się chce poświęcić 15 minut, to może sam sobie zrobić dowolne mleko, np. z wiórków kokosowych, orzechów, ryżu (szklankę wiórków lub ziaren zalać 3/4 litra lub litrem wody - w zależności od tego, jak tłuste mleko chcemy uzyskać. Moczymy przez noc, a następnie blendujemy i przecedzamy). Czasem rzeczywiście nachodzi mnie ochota na "mięsne" i nabiałowe smaki - wtedy albo można skorzystać z gotowców, których jest coraz więcej na rynku, np. Polsoja (pokochałam ich sery i wędliny sojowe), Salve (cudna pszeniczna salami :-) ) czy Soyasun (absolutnie rewelacyjne burgery).

    OdpowiedzUsuń
  7. Osoby, które nie spożywają mięsa wołowego i wieprzowego chciałabym jeszcze uświadomić, że mają w związku z tym niedobory karnozyny. To substancja, której podstawowym źródłem jest mięso. Można jednak zażywać preparat z karnozyną, dzięki czemu nie będziemy pozbawieni tej niezwykle dobroczynnej dla naszego organizmu substancji. Warto wiedzieć, na co wpływa karnozyna. Mianowicie: wspiera regenerację mięśni, pozytywnie wpływa na wydolność organizmu, a także pomaga w gojeniu ran, przede wszystkich tych bardzo problematycznych, trudnych, do których zaliczyć można także rany spowodowane odleżynami. To jednak nie wszystko! Karnozyna zapobiega też wrzodom żołądka, opóźnia starzenie organizmu... naprawdę warto to wiedzieć! Polecam uwadze wszystkim zainteresowanym osobom. Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karonozyna - a z jakiej ubojni masz te informacje Kamilo ?

      hę , macie niedobory w mięsnym ? nie kupują miecha ?

      Usuń
  8. hej Kamila, mięso nie sprzedaje się ?

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny tekst, znalazłam tu dużo ciekawych informacji. Trafiłam tu szukając zamienników masła - znalazłam Alsan. Jednak po sprawdzeniu okazło się, że na pierwszym miejscu zawiera tłuszcz palmowy - pozyskuje się go z olejowca gwinejskiego, który to jest uprawiany w miejscach wykarczowanej i zniszczonej puszczy tropikalnej :( Tak więc tłuszcz ten jest składnikiem wysoce nieetycznym, bo przyczynie się do degradacji środowiska naturalnego i zmniejszania bioróżnorodności, dlatego staram się go unikać. Czy są jeszcze jakieś inne zamienniki masła ale bez tłuszczu palmowego??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy jak bardzo Ci zależy na tym, by taki zamiennik przypominał masło. Świetnie się sprawdza olej kokosowy rafinowany (wtedy nie czuć kokosa), inne margaryny wegańskie - które mi zawsze bardziej przypominały wymieszane oleje niż masło oraz można pomyśleć o zrobieniu masła z kaszy jaglanej (robiłam i wychodzi całkiem niezłe).

      Usuń
  10. O to z kaszy jaglanej by mnie interesowało :)

    OdpowiedzUsuń

Zielone Love © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka